måndag 22 juni 2009

Fotboja eller inte

Regeringen vill nu öppna för ett nytt straff för ungdomsbrottslingar mellan 15 och 20 år, skriver SvD idag. Det handlar om elektronisk fotboja. Det ska vara ett alternativ till fängelse, samhällstjänst eller böter av vad jag kan förstå.
Först så tänkte jag, jaha, nu är justitieminister Beatrice Ask ute för att boja en hel generation. Men så läste jag vidare och läste utdraget ur Brottsförebyggande rådets, Brå:s, utvärdering där "bojade" personer sa sitt om det.
Fast jag fortfarande inte helt övertygad förrän jag läste att före detta justitieministern, Thomas Bodström, var emot hela ide'n. Då begrep jag att det måste vara en bra grej ändå.
Många bloggare anser att elektronisk fotboja är absolut förkastligt som Peter Andersson eller Jinge.

Själv tycker jag nog att det är en utmärkt ide' att sätta elektronisk boja på ungdomsbrottslingar. Även om jag är emot att staten ska övervaka oss i tid och otid så handlar ju det inte om "Storebror ser dig precis" även om det ligger på gränsen.
I vissa fall passar bojan som en skarpare markering från samhällets sida än böter som färäldrarna ändå betalar eller fängelse som är direkt förkastligt (beroende på brottets art naturligtvis).
I vissa fall är det tyvärr fängelse som gäller. Men jag ska inte grotta ner mig i detaljer om hur och varför man ska eller inte ska döma till boja.
Nöjer mig med med konstaterandet att i fallet med Beatrice Asks förslag så duger det gamla ordstävet: Även en blind höna kan finna ett korn.
Avrundar med att rekommendera ett besök hos Badlands Hyena där de logiska tankekedjorna trimferar idag angående just detta med elektronisk fotboja. :)

Inga kommentarer: