fredag 24 juli 2009

Sol, onlinespel, svininfluensa, terrorister och moralsoppa

Sommar och sol, ja åtminstone här i Norrbotten och mycket fritid så vad gör man? Självklart sitter man inne och slösar bort tiden på spel av olika slag. Den som tittat in på bloggen har väl inte undgått märka att jag puffar för ett MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game)-spel som kallas Anarchy Online (AO). Ni vet ett av de här spelen som man laddar hem en klient + några expansioner och sedan betalar man en månadspeng för att spela.
Jag har spelat det i 4 år nu så jag tänkte att det var dags för en paus och testa andra. Det har jag givetvis gjort under tiden också, bland andra World of Warcraft (WoW) men det verkade så stort på något sätt + att de bara har en 10 dagars provperiod. Blizzard som ju producerat WoW skulle kunna utöka gratislirandet tycker ju jag men det är kanske snåltarmen som talar?. Man måste sasta helhjärtat på det om man ska spela känns det som.
Hade jag hittat WoW före AO så kanske men AO känns lite vuxnare och så är det ju det där med det sociala samspelet. Man lär ju känna personerna, ja inte på riktigt då, det är ju trots allt rollspel vi talar om. Fast ändå när man loggar in och kollar vilka som är online och man hälsar så känns det som om kompisgänget är där :) Så det kan bli svårt att lämna AO
Nåja, jag fastnade för ett annat MMORPG, Runes of Magic (RoM), som liknar WoW. Liknar och liknar förresten ibland funderar jag på om det inte är ett plagiat. Nåja, det har ju ett annat system för att skaffa sig übergrejor men i stort är ju alla MMORPG lika på ett sätt.
RoM i likhet med WoW är ett fantasyrollspel medan AO är Science-Fictionorienterat med en ganska hög svårighetsgrad faktiskt. Det är väl det som gjort att jag fastnat för det. Dessutom kan du ju spela det gratis om du så vill och det kan man även göra med RoM. Visserligen är det högsta nivåerna låsta tillsammans med vapen och sådant men ändå.
Men ska vi prata svårighetsnivå så tar nog EVE-Online priset. EVE är även det ett sci-fi spel men där tar alla likheter slut. EVE är otroligt stort och komplicerat. Jag har för närvarande bara startat en 14-dagars provperiod och betvivlar att jag överhuvudtaget kommer att behärska en bråkdel innan jag ens har slutfört introduktionssekvensen som är ett måste. Spelade 1 timme i morse och är bara halvägs igenom den. Men EVE är stort och till skillnad från andra spelen finns det inget slut så att säga, ingen slutboss att nå. Får se om jag satsar på det i fortsättningen i stället för AO.
Så inte har man några problem med fritidssysselsättning här inte.

- - - - - -
I mångt och mycket ställer jag upp på Petter Larssons resonemang på kultursidan i Aftonbladet idag där han ställer svininfluensans virushot i paritet med terrorism. Regeringen lägger ned en oherrans massa tid och krystar fram en hel del lagar som inskränker vår frihet i akt och mening för att skydda oss mot terrorister. Tack, men då tar jag nog min frihet och chansar. Jag menar, regeringen gör ju det mot oss samband med svininfluensan om ni förstår vad jag menar.
- - - - -
En annan sak som jag bara måste ta upp är något som jag skrivit om tidigare. Det handlade om en infantil journalist som förstörde en mans karriär och livsverk. Journalisten hade blivit tipsad om rektorns oskyldiga bilder på facebook och hans medlemsskap i några grupper där. Journalisten kopplade samman detta och presto; moralsoppa på dygdens spik om man säger så. Rektorn polisanmälde sajten, där journalisten publicerade, Nyheter24.se.
Hela händelskedjan utreds av en gammal journalistkollega till mig på hans blogg. Han har ägnat typ 4 inlägg åt saken. Word.
- - - - - - -

1 kommentar:

David sa...

http://www.bloggerbuster.com/2008/08/blogumus-flash-animated-label-cloud-for.html

Där står det hur man gör. Jag kan redan nu påpeka att man bör undvika underliga tecken som / och " i taggarna. Tagmolnet blir förvirrat då...