fredag 10 juli 2009

Slut med begagnathandel?

Fick ett email från eBay och Tradera igår. Inget märkvärdigt för dem med Traderakonto vilket många är innehavare av i dagsläget. Har inte koll på siffran men nog närmar det sig folkrörelseantal?
Alltnog, folket bakom Tradera vill att jag skall skriva under en petition. Ja, ni hörde rätt, ett företag vill att jag skall skriva på en protestlista. Det handlar om att varumärkesägare, innehavare om ni så vill, vill begränsa rätten att handla fritt på nätet.
Nu är jag alltid misstänksam om det är företag som kommer och vill att man ska skriva på någonting men här verkar man vara rätt ute.
Jag citerar från uppropslistan:

"Vi, undertecknarna, motsätter oss försöken av vissa varumärkesinnehavare och tillverkare att införa orättvisa begränsningar av försäljningen och återförsäljningen av deras produkter på Internet.
Det blir allt vanligare att dessa varumärkesinnehavare blockerar försäljning på onlinemarknadsplatser och andra webbplatser. Det kan röra sig om allt från lyxartiklar till vardagliga produkter som leksaker, elektronisk utrustning, gräsklippare och barnvagnar, och detta oavsett om produkterna är nya, begagnade, äkta eller falska. Vi måste agera nu om vi ska förhindra att andra företag följer deras spår."

Det verkar ju inte riktigt klokt. Ska man dra konsekvenserna av det här så är det slut med begagnathandeln helt enkelt. Det blir slut med annonser typ, gammal trotjänare säljes (fabror Olles gamla Volvo) till salu eller att loppmarknader helt enkelt förbjuds.
Vad det handlar om (om vitsen tillåts) är att de som säljer online också ska tvingas ha en fysisk affär plus det faktum att varumärkesinnehavarna vill förhindra konsumenterna att sälja sina inköpta produkter vidare i andra hand.
Jag måste ställa frågan här.
Har skivindustrin tagit över alla andra branscher också eller är det bara dess direktörer som flyttar runt?

Att det här uppropet kommer just nu är kanske inte så konstigt med tanke på nya EU-parlamentet och allt bråk om upphovsrätt. Dessutom startar, i nästa vecka, justitieministrarna inom EU, sin genomgång av Stockholmsprogrammet. Ett program som det är otroligt viktigt att vi diskuterar och framförallt protesterar emot.
HAX har listat vad som avhandlas och Karl Sigfrid har ett utdrag från den på sin blogg.
Det här är viktigt, det vår frihet det handlar om!
Jag återkommer i frågan senare.

PS Det var länge sedan jag krävde Kent Ögrens (landstingsråd i Norrbotten) avgång så nu gör jag det. AVGÅ! DS

Inga kommentarer: