torsdag 15 oktober 2009

Hägglund osäkrar revolvern?

Tyvärr biter inte uppmärksamhet och motstånd på den sittande regeringen som envisas med att driva igenom vidriga lagar saker som FRA-lagen och annat skräp.
Det är inte utan att man blir rädd för hela gänget. Tongångarna från vissa ministrar och andra medlemmar av alliansen präglas av en vonobenattityd som påvisar ett gränslöst förakt för de svaga i samhället. Och de som fortfarande har jobb ska passa sig jäkligt noga för alldenstund de blir av med det slår Reinfeldt et consortes till med all kraft och gör sitt bästa för att krossa individer. Undrar om de har lyssnat och lärt av barnserien Stora Maskiner?
Om man ändrar orden lite i titellåten så passar detta denna regering perfekt angående behandlingen av arbetslösa, sjuka, pensionärer och andra icke perfekta i alliansens Sverige:

Stora ministrar - vi kan hota
Stora ministrar -vi kan krossa
Störta, såga, hugga, plåga, släpa och gräva minsann
För det är vad Stora Ministrar kan!

Och när vi ändå är inne på kultur och regeringen så vill jag gärna dra en liten parallell till vad en viss minister i ett land söder om oss sa för drygt 70 år sedan och vad en viss minister sagt om kulturen nyligen här i Sverige.
"När jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver"
Orden tillskrivs Hermann Göring fast egentligen kommer de från en teaterpjäs ironiskt nog. Nå, jag kommer bort från ämnet.
I mitt tycke så finns likheten där även om Göran Hägglund, Kd, inte bär revolver till vardags åtminstone. Föraktet för kultur och en konstig uppfattning av "verklighetens folk" inte skulle vara intresserade av det finns dock där.
Men det är klart får alliansen hålla på ett tag till så lär ingen i landet överhuvudtaget får tid till kultur eftersom vi kommer att vara fullt upptagna med att klara brödfödan för dagen och hålla i skinnet så inte Storebror kommer och hämtar oss för att vi tyckt eller sagt något olämpligt.
Hallå FRA någon?

Inga kommentarer: