måndag 10 augusti 2009

Värme och istid, Horace Engdahl och piratslödder

Hemska saker, inte ett ord har jag hamrat in här sedan den 4 dennes. Vad har orsakat denna blogg/kröniketorka kan man undra. Är det värmen? Luleå kom tvåa efter Visby i senaste solstatistiken.
Eller har det inte hänt något? Jodå, allt de gamla vanliga, sommarmord, elände och andra hemskheter. Men det hanterar blaskorna så bra med decimeterrubriker. Mord förresten kan med fördel diskuteras på Svenska Mord. se ett utmärkt forum för detta. Är själv medlem där :)
Värmen ja, någon som är orolig för klimatändringar? Inte jag. Istiden kommer med glacial hastighet visserligen men den kommer så alla som ropar att klimatvargen kommer kan lägga ned. När den kommer? Tja, ingen har riktigt svaret på det men under de senaste 800 000 åren kan man säga att vi har haft en enda lång istid avbrutet av varma perioder. Ok, jag överdriver kanske lite fast 8 istider med en genomsnittlig längd 80 000 till 90 000 år under den tiden talar sitt tydliga språk. Faktum är att den nuvarande värmeperioden har varat i 12 000 år och börjar gå mot sitt slut. Den omdiskuterade uppvärmningen, om den nu finns, kommer knappast att kunna stoppa den.
Härligt, tänker jag, denna varma måndag, 22,9 C visar digitala tempmätaren i skuggan på loftgången. Skönt nog drabbades vi av ett åskväder i går kväll som tyvärr drog förbi lika blixtrande (sic!) snabbt som det kom. Lite efterlängtad väta föll dock.

Lite blixtrande kom det även från före detta ständige sekreteraren i Svenska Akademien, Horace Engdahl i form av en intervju i Sydsvenskan där han spyr galla över piratrörelsen. Att vara intellektuell är tydligen inget motmedel mot omvärldsmyopi i vissa avseenden. Farmorgun i Norrtälje noterar herr Engdahls i mitt tycke absurda uttalanden.
Badlands Hyena avhandlar saken på sitt eget oefterhärmliga sätt.
Själv kan jag bara konstatera att, piratpartist som man är, så blir jag förvånad över att en så bildad man som Horace Engdahl inte ger prov på bättre balans och kunnande. Slödder kan han vara själv.
Just som jag skriver detta hör jag alla somrars mest irriterande ljud som bara finns. Grästrimmer! Det finns inte ord att beskriva den irritationsnivå som uppstår efter att ha hört detta vrumm, vrumm, vrumm, vrumm. Jag blir vansinnig. Jag ger mig den på att hade vi lika liberala lagar om vapeninnehav som vissa stater i USA skulle antalet sommarmord i konungariket Sverige öka dramatiskt.
Apropås min inledning om varför jag inte skrivit något så är svaret ganska enkelt och söderfaller egentligen i två delar:
a) jag har börjat med ett nytt MMORPG, EVE-online som jag skrev om tidigare och ja, jag har beslutat satsa på detta ett tag och..
b) lathet i värmen.
Så enkelt var det.

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Varför skulle gamle "Hår-ass" Engdahl vara speciellt intellektuell? Anser personligen att skriftställaren av denna blogg äger betydligt mer av den varan än nyss nämnde figur!
Grästrimmers är djävulens påfund i rakt nedstigande led från den av oss hyresgäster hatade, och vaktmästarna älskade, åkgräsklipparen! Denna rullande marodör som förstör varje middagsslummer hela sommaren borde sättas skottpengar på! Nä, skrotpengar på!
Nä, nu ska jag beställa 300 000 imaginära takpannor av min gode vän "fabrikör Ögren" i Luleå...