måndag 3 augusti 2009

Coach är ett engelsk ord

Råkade titta på forum för svagsinta i kväll det vill säga SVT Nordnytt. Där meddelade man följande häpnadsväckande faktum i ett inslag: Coach är ett ord som kommer från engelskan och (håll i er nu, min anm) det gör ordet business också.
Jag häpnar, jag baxnar, jag faller baklänges av ren och skär lycka. Tänk av vi har lokala nyheter här i Norrbotten med sådan otrolig kraft i sin nyhetsrapportering och som brinner av iver att upplysa oss stackare som levt i ett samhälleligt vakuum i alla år och undgått att märka anglosaxifieringen av vårt språk.
Ja, i alla fall den påverkan av språket som pågått sedan reportern växte ifrån blöjorna vilket i sig verkar ha varit i förra veckan.

Men för att återgå till coaching. Nordnytt har just nu upptäckt (AF meddelade detta i början av juni) att Arbetsförmedlingen satsar på något som kallas jobbcoaching. Jag har skrivit om det förut och jag står fast vid min dåvarande åsikt. Vilket blaj.
Fast jag säger väl ingenting om de som då passar på att tjäna lite flis på att meddela några råd i all välmening till en arbetslös. AF läggger ju ut 300 miljoner på att strössla ut med coacher över landet som då skall lotsa alla arbetslösa in i arbete. Men wtf liksom.
I min enfald trodde jag att det var så att säga arbetsförmedlingens grundide', att fixa jobb åt arbetslösa. Inte att AF skulle bli någon form av byråkratisk koloss som anställer externt för att ordna jobb åt arbetslösa. Hallå, realitycheck. Ni har redan folk anställda för det syftet!
De. kallas. arbetsförmedlare.
Något är sannerligen ruttet i staten Sverige för att parafrasera Hamlet.
Lägg ner Arbetsförmedlingen och starta Coachförmedlingen i stället. Om inte. Starta om AF och gör rätt den här gången.

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Angående Nordnytt så säger jag bara. - Ha,ha,ha, obetalbart! Som du brukar säga om mina krönikor ibland.
Om AF hänvisar jag till kommentaren till ditt utmärkta inlägg om coacherna förra gången.
Frågan kvarstår dock - Vad i helevete ska alla arbetsförmedlarna göra nu då?