måndag 7 september 2009

Stenad hämnd och räklarm

Hur jävla pantad får man vara, tänker jag när jag läser om förortskvalstren som kastar sten och sätter eld på bilar i Gottsunda.
-Vi hämnas på polisen, säger en av de inblandade till Aftonbladet.
Visst. Det är polisens fel att de skolkar från skolan, rånar omgivningen, sätter eld på bilar och allmänt lever rövare. Det är allas fel utom deras eget.
Herregud, man var väl själv lite badass i ungdomen men aldrig satte jag eld på någons bil eller kastade sten genom rutorna på brandbilar bara för att jag inte fick det jobb jag sökte. Det var bara att bita ihop och söka nästa.
Skitstövlar, väx upp.
Men som vanligt ska det mesas och tramsas för att det är synd om de stackars små liven. Det är väl inte synd om dessa huliganer. De kan väl använda energin de slösar på stenkastning, bilbränning och att ränna ute på nätterna till att gå i skolan/söka jobb på dagarna?

Ser även att det nu är dags för nästa larm som, tänker inte gå in på allas vår svinflunsa, handlar om färger i räkor. Japp, ni såg och läste rätt. Azofärger heter det och ska tydligen vara förbjudet men att fiskarna använder det i alla fall när räkorna inte blir röda nog under vissa tider på året när man kokar dem. Det skriver SvD.
Ajajaj, tänker jag, som blir rädd å hustruns vägnar som ju gillar att äta räkor, nu är hon jätteförgiftad. Men vid närmare läsning så verkar det vara lite si och så med färgningen av räkor. Kanske finns det dom som använder azofärger eller kanske inte och ifall att de gör det så är det i försvinnande små mängder i så fall.
Jag avslutar läsningen en smula förvirrad.

Något som råder bot på min förvirring och i ställer får mina mungipor att lyftas är en liten artikel i AB om Frankrikes president som verkar fåfäng så det stör. Han är ganska kort i rocken tydligen och regisserar därför verkligheten så gott han kan kan. Sarkozy är ett verkligt kontrollfreak, inte minst märker man det på hans försök att begränsa Internet (Hadopi någon?), så när han framträdde i en fabrik så hade hans stab hyrt in statister som var lika långa eller kortare än honom. Allt i syfte att få Sarkozy att verka längre.
Hahahahaha patetiskt, säger jag.
Fast mest patetiska är ligisterna i Gottsunda.

Inga kommentarer: