torsdag 17 september 2009

Har vi demokrati i Sverige?

Det heter ju så fint att vi har en folkvald församling i riksdagen och att vi därmed har en representativ demokrati.

Newsflash alla rättrogna!

Det har vi inte. Eftersom alla frågor avgör i små utskott med mer eller mindre insyn och där majoriteten av riksdagsledamöterna inte är med utan bara har att rösta med vad utskottet kommer med så kan väl varje vän av ordning se att demokratin i landet bara är en pappersprodukt.

För ve den riksdagsledamot som går emot partitoppens önskningar. Då viner partipiskan och skulle inte ledamoten i frågan rätta in sig i ledet blir han eller hon förvisade till politikens Sibirien d.v.s. så got som utfrysta till dess de har tolkat skriften på väggen rätt och kan ledas tillbaka till fållan.

Inte så underligt kanske att allt fler riksdagsledamöter väljer att hoppa av i förtid ( 90 bara i år) för vem kan i längden dagtinga med sitt samvete även om alla fringisar som ledamot i riksdagen dövar ett och annat samvete?

Så frågan i rubriken är berättigad, har vi demokrati eller inte. Vad jag tycker framgår ju ganska klart J

- - -

Har ni läst artiklarna om att Internet översvämmas av pedofiler, inte? Då kan ni ögna igenom Aftonbladet eller Svd exempelvis. Enligt FN-rapporten som artiklarna bygger på så finkammar 720 000 pedofiler varje sekund Internet på jakt efter det som pedofiler letar efter. Gissa om röster nu kommer att höjas för att vi måste begränsa, filtrera, jaga med blåslampa men framförallt kontrollera nätet så att det blir fritt från den smörjan.

Tillåt mig tvivla. Jag anser precis som vilken normal människa som helst att pedofiler bör stoppas i närmaste (kokande) tjärtunna eller liknande med huvudet före. Men jag vill inte att någon bestämmer åt mig vad som ska finnas eller inte finnas tillgängligt.

Dessutom undrar jag om rapporten verkligen är riktig. Jag undrar även vilka kriterier som FN-rapporten haft för att något skall klassas som pedofiligt (kan man säga så?) Jag drar mig till minnes en viss bonsaiträdsajt som stängts av för innehåll av pedofilartad karaktär.

UNICEF, det är de som författat rapporten, säger att det finns fyra miljoner bilder av barn under 18 år ute på nätet och att 200 nya bilder tillkommer varje dag Men hur många av de bilderna är på barn under 15 säg?

Som sagt jag förvarar verkligen inte pedofiler men vi kanske inte ska hetsa upp oss alltför mycket av sådana här rapporter.

Och precis när jag skrivit detta hittar jag ett snubbe som gjort research på rapporten, and lo and behold som de engelskspråkiga säger, som nu visar sig inte alls siffrorna om de surfande pedofilerna inte är UNICEF:s egna.

I rest my case

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Mycket tänkvärt och läsvärt i denna krönika, som vanligt. Men eftersom bandhunden har sitt revir i de norra delarna av landet så undrar jag varför han inte höjer rösten och KRÄVER att polisen i Luleå klämmer fram med sanningen i fallet Elisabet Odhammar! Varför tar den rutinmässiga obduktionen över dubbelt så länge som förutsagts av nyss nämnda poliskår?
Trots att man hela tiden varit bombsäkra på att hon inte utsatts för något brott. Detta som en (bort)förklaring till sin minst sagt klantiga sökinsats!
Nu vill jag och tydligen många fler ha svar på detta! Inte minst alla de som hamnar på min blogg när de googlar på Odhammar!!!