tisdag 26 maj 2009

Trafikdrullar och ministerstyre


Hustrun och jag var ute och körde idag på stadens (Luleå) gator och torg. Ja, om vi ska vara petnoga, så var det jag som körde och hustrun satt bredvid. Nåväl, det har inget med mitt inlägg göra egentligen vem som kör och inte. Utan det handlar om:
Vad i helvete är det för fel på många av våra medtrafikanter? Bilister då, jag skall uppehålla mig vid dem (cyklister ska vi bara inte tala om). Låt mig få slå fast med en gång, jag är själv inte världens bästa bilist det ska gudarna veta. Men inte tillhör jag de sämsta heller.
Varför?
Jo jag ägnar inte min uppmärksamhet åt att diskutera hetsigt med hustrun eller någon annan passagerare, inte åt att prata i mobil, inte åt att sms:sa eller att äta något, peta naglarna eller tusen andra grejer som inte har ett skvatt med bilkörning att göra utan jag ägnar mig åt det som en förare ska, nämligen hålla koll på trafiken omkring och framför och i viss mån även bakom mig. Jag till och med använders blinkers i god tid innan jag skall a) byta fil eller b) svänga in på någon väg eller c) något som andra medtrafikanter bör uppmärksammas på (rondellkörning exempelvis). Hur svårt kan det vara? Näst intill en omöjlighet tydligen av andra bilisters uppförande att döma. Blinkers är onödigt egentligen verkar de tycka och att se sig för eller ha koll på vad som sker typ tio meter framför motorhuven likaså.
Men vad kan man vänta sig av personer som verkar tro att de är de enda som finns till egentligen, all annan trafik är säkert bara en illusion. Ja herrregud. Roadrage är bara förnamnet. Ibland skulle jag vilja ha en stridsvagn och bara mjöla alla idioter i trafiken. Jösses.
- - - - - - -
Nu går skam på torra land. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har verkligen klampat i klaveret och gjort bort sig för tid och evighet. Ja, eller bara visat regeringen rätta inställning till fildelning, integritet etc etc. Jag syftar till avslöjandet att hon på en middag med Sveriges kompositörer för populärmusik, SKAP, uttalat följande: "Det här kanske inte uppskattas av vissa men jag hör till de som gladdes över domen i Pirate Bay-målet"
Inte nog med att hon ger ordet ministerstyre ett ansikte, som kulturbloggen.com så träffande beskriver det, utan även med eftertryck visar en monumental okunnighet i sak. Men vad kan man egentligen vänta sig. Till och med kronofogden kan inte bärga sig utan vill hösta in pengar från de i tingsrätten dömda trots att det hela är överklagat till hovrätten. Ja herregud. Om inte den här cirkusen visar svenska folket att de inte betyder ett skvatt när det verkligen gäller då vet inte jag.
- - - - - -
And now something completely different som man sa i Monthy Python när den serien begav sig.
Jag har ju vana att sluta mina inlägg med att kräva landstingsrådet Kent Ögrens avgång. Så även denna gång.
Karln är ju en katastrof för länet. Han hattar hit och dit och bara kostar och kostar skatebetalarna miljoner kronor i onödan enbart för att han skall, i likhet med trotsiga barnungar, bestämma allt själv.
Tror ni jag hittar på? Icke!
Jag har från en mycket trovärdig källa, två faktiskt, i närheten av Ögren, oberoende av varandra, som vidimerar påståendet att Kent Ögren inte går att samarbeta med. Han är tjurig, kör sitt eget race tvärs emot vad som är överenskommet om han tycker något annat.
Vad jag inte fattar och nu riktar jag mig till politikerna i landstinget och den socialdemokratiska gruppen i länet, varför låter ni honom hållas? Skicka ut karln till politikens motsvarighet till Sibirien. Vi norrbottningar vill inte ha honom kvar. Bort säger jag. Fanns det en fjärrkontroll som fungerade på människor av Kent Ögrens kaliber skulle jag bränna ut dussintals batterier med ihärdigt tryckande på "bort"-knappen.
Så var det sagt.


Inga kommentarer: