måndag 4 januari 2010

Fiasko för vargjakten

Jahapp, ett nytt år som jag inledde med att ta bloggosmester ett par dagar. Det har varit skönt att vila ifrån den för det blir lätt ett "måste" att leverera en inlaga med åtminstone ett modikum av engagemang och förhoppningsvis intressant innehåll.

Ja, jag erkänner, här får ni aldrig läsa vad för märkesbralla, t-shirt, hudcreme och underarmsmedel jag tar på mig innan jag försvinner ut i natten. Mestadels är det väl för att jag tycker att det är fullkomligt ointressant för andra vad jag har på mig av det ena eller andra och sedan har jag sedan många år tillbaka lagt festande och nattröj på hyllan.
Sedan anser jag att den sortens bloggar finns det mer än nog av och fyller väl kvoten för tanketomma noteringar på nätet så "Bandhunden skäller" behöver inte spä på antalet därvidlag.

Så, med anledning av ovanstående tänker jag inte kommentera det som hänt i veckan....tvärnit...jo.kan.inte.låta.bli.

Vargjakten. Ett totalt fiasko för svensk naturvård. Självklart också ett fiasko för regeringen i allmänhet och Andreas Carlgren i synnerhet (på tal om tanketomhet alltså).
Fiasko även för den svenska jägarkåren som nu står naken i all sin ömkliga barbarism och varghat. Ja, jag anser att det är barbariskt det som skett i den svenska skogen och en skam för hela landet. Vargproblemet, om det nu är så stort problem, hanteras i centraleuropa, Spanien och Italien på ett föredömligt sätt men här i Sverige har vi lobbyn Svenska Jägareförbundet och miljöministern Andreas Carlgren.
Undrar just hur mycket betalt och i vad Carlgren har fått för att släppa lös dessa män med små kukar och stora gevär i skogarna?
Jag kan bara konstatera att Andreas Carlgren misslyckas med vad han än företar sig.
Jag tänker inte grotta ner mig i statistik av det ena eller andra slaget, konstaterar bara att miljöministern, i likhet med alla andra i denna regering, sitter på en post långt över kompetensnivån. Jag personligen skulle vilja att hela bunten satte sig på ett avträde någonstans i obygden. Se där en position som är perfekt för kompetensen deras och där de heller inte gör någon skada.

Tja, låter kanske lite övermaga nu då men jag säger i alla fall;
God fortsättning på det nya året!

2 kommentarer:

Murveln funderar sa...

Fantastiskt! För att sno en av dina kommentarer till min blogg ibland. Jag beundrar din självbehärskning som inte med ett ord nämnde Carlgrens "monstertoupé". Enligt säkra uppgifter består den av en halva av en de fem mysoxar som finns kvar i Härjedalen. En kalv givetvis, annars skulle lill-kroppen säcka totalt! Carlgren bär den med stolthet eftersom han vet att myskoxen är ännu mer hotad än vargen...

Eduronflux sa...

lol