söndag 2 maj 2010

Murveln funderar i sanningens tjänst

Bloggvärlden är en hatfylld moras säger många, en modesvamlande tonårsgalleria eller en plats där så kallade bloggbävningar rasar om än det ena än det andra. Epiteten har varit och är ganska många men en sak vi kan vara säkra på är att bloggen har kommit för att stanna som tummelplats för egna känslor, dagbok över vad som sker eller som ett verktyg i sanningens tjänst trots att många, mestadels journalister faktiskt, lite föraktfullt ser ner på bloggen eller bloggandet.

Men inte alla. Jag tänker närmast på bloggen "Murveln funderar" där en gammal kollega använder bloggen som ett verktyg bland många i allmänhet men i synnerhet i sanningens tjänst. För det behövs. Jag tänker då specifikt på skandalen kring den så kallade facebookrektorn.

Ja, jag har också tagit upp det på min blogg, det är bara att kolla postningen innan den här men den som arbetat hårt och konsekvent i sanningens tjänst är Urban Prytz med sin blogg.

Överord tycker ni kanske till vilket jag svarar inte alls! För Murveln gick hårt ut redan från början till försvar för sin vän Anders Karlsson och han var tämligen ensam i detta. För när nätsajten nyheterna24 hade publicerat sin felaktiga artikel så hakade Norrbottenskuriren på och byggde sin artikel på nyheter24:s och därmed tog det hus i helsike här i Luleå om inte annat.
Jag skulle vilja gå så långt att jag påstår att vore det inte för NK:s artikel kanske Anders hade haft kvar jobbet som rektor för entreprenörgymnasiet och hans familj hade inte behövt lida för något som i grunden var fel. För det är ju så att nyheter24 i morgon går ut med Anders Karlssons egen version att det som hänt och sajten har erkänt att man gjorde fel som överhuvudtaget publicerade artikeln från början.
Ett erkännande man skulle kunna tänka sig att NK också borde göra men nädå, där håller man på sitt minsann och att Anders dotter dessutom velat ha en ursäkt från Norrbottenskuriren struntar man högaktningsfullt i.

Hela affären verkar bero på någons illvilja faktiskt och enligt Murveln så är det en viss person som behöver lätta sitt hjärta för Anders och hans familj eftersom denne person orsakat familjen så mycket lidande

Nå, allt det här arbetet, i motvall faktiskt eftersom inget media i Norrbotten, förutom TV 24 Norrbotten, varit intresserade av sanningen bakom affären, har alltså till slut gett frukt och Anders Karlsson ser ut att få upprättelse till slut tack vare det enträgna arbetet från Murveln funderar.
Hatten av för Murveln!

Och i skrivande stund (faktiskt!) så lägger Murveln funderar ut det senaste i "affären" med Anders Karlssons egen version av vad som egentligen hände plus ett "förord" av Urban själv som avslöjar nästa steg i händelseutvecklingen och en liten fundering över att bara för att man är verksam på facebook behöver man inte vara/finna sig i att bli måltavla för en facebooktorped.


Ja och vågar man säga ett försiktigt grattis till Anders också för att upprättelsen verkar komma :)

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Jag får återgälda alla snälla ord med att säga att jag återigen lyfter på MIN hatt för dig Rude/bandhund, som är den ende norrbottniske journalist som vågat ta i den här röran!
Jag har i snart ett års tid jobbat till och från med fallet, som ju är ett bra nyhetsknäck, utan att lyckats väcka intresse hos media uppe i norr! Undantaget då TV 24 Norrbotten som uppvisat stort civilkurage!
Vi fortsätter nu kampen i, låt mig påstå, en aning medvind för första gången och ser framtiden an med tillförsikt. För ärlighet varar längst!