måndag 23 mars 2009

Stoppa hälsofascismen

Hur mår du idag? Toppen kanske, eller bara bra, i alla fall kan du behålla maten och sova utan kryckor? Då borde ju allt var okay.
Ha, helt fel! För om du sitter ner så veckas det säkert kring midjan eller hemska tanke till och med när du står upp. Då är det ta mig fan fel på dig, ja i alla fall enligt så gott som samtliga blaskor i sverige och reklamen i tv. Du ligger i riskzonen för hjärtinfarkt, leverbesvär, njurbytet ligger runt hörnet och bara väntar. Ögonen kommer säkert att fallerera så att du mister synen men det gör nog inget eftersom din hjärna har fått alzheimer av din felaktiga kost så du kommer ändå inte ihåg vad du har sett eller kommer att se. Ja, det är ingen ände på alla problem som du kommer att råka ut för om du inte
a) bantar ögona böj med hela registret av bokstavdieter....börja med A och sluta på Ö (ö för överflödsmetoden, vad vet jag, det kanske finns en sådan?)
b) börjar träna så svetten sprutar och då helst med..ja ni vet någon metod från A till Ö (ö för överflödskilon bort utan sport, häpp!)

Jag blir så trött mina vänner för när/om ni då gjort allt detta, såvida ni inte fått en akutdepression av alla diet/utseendekrav som vräks tonvis över er dygnets alla timmar, så väntar nästa grej!
Du måste äta upp dig för pga allt ovanstående så har du fått allvarlig vitaminsbrist och detta måste åtgärdas med...ah, börja om från a däruppe igen.
När kommer denna diet/fitness/utseendefascism att sluta? Jag blir så spyless av att konfronteras med detta varje dag. Och jag funderar som så, jag är ju ändå en vuxen människa och lagom tjock för min ålder så jag bryr mig egentligen inte, än måste jag tillägga. Men vad gör denna störtflod av hälsofascism med människor som kanske inte är riktigt bekväma med sig själva? Eller de som av en eller annan anledning har lågt självförtroende, eller ungdomar som fortfarande formar sitt jag?
Ja det är väl förstås bara att se sig omkring i samhället. Alla mår mer eller mindre dåligt. Och kom inte och säg att det är var och ens ansvar att fixa det. För vem kan egentligen i längden värja sig mot denna massiva hjärntvätt som pågår överallt och hela tiden?

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Jag kan det i varje fall,bäste bror. Efter förra vårens cykelturer när 14,5 kilo försvann i ett nafs ser jag i spegeln och tänker: - Fy fan vilken vacker människa!
Nu har ett par av kilona kommit tillbaka till pappa och mår gott där de sitter så fint på kaggen.
Dieter,motionstips, etc är bara shit! Jag cyklade för att det var skönt och trevligt. Att det sen gjorde gott för kroppen var ju liksom bara en bonus. Å alldeles gratis dessutom!