söndag 7 juni 2009

Månen, ISS och EU-valet

Dags för ytterligare en bild grym bild. Denna gång av månen och den förbiglidande Internationella Rymdstationen, ISS. Bilden är togs på eftermiddagen för några dagar sedan (4 juni) i Modiin, Israel, av Yaron Koler.

Han talade för mig att han kunde ta bilden med hjälp av en amatörastonomvän som hade exakt kläm på när ISS skulle passera månskivan.
-Så jag satte upp kameran, berättar Yaron, en 500D Canon med 100-400 mm objektiv och en 1x4 Kenko Telephoto Coverter (motsvarar 900 mm objektiv) på ett stativ, fokus på månen och inväntade till exakt 10 sekunder innan passagen, sedan en 20 sekunders exponering. Och voila', en mycket snygg bild.



Skriver detta mycket tidigt denna söndagsmorgon. En spännande sådan, ja inte morgonen då utan dagen som sådan. Det ju idag det ska ske. Ska piratpartiet komma in i parlamentet och med hur många mandat? Skulle inte förvåna om det blev 4. Det känns så. Kanske jag är överdrivet optimistisk. Vi får se. På något sätt känns det också mycket passande med bilden ovan. Månen får väl representera PP:s ambitioner (och mina förhoppningar) och ISS själva PP då. :)

Jag skulle kunna skriva massor om varför man ska rösta på Piratpartiet idag. Exempelvis att de andra parterna trumfat igenom lagar som kränker vår rättsäkerhet och integritet. Men jag nöjer mig med att länka till HAX här. Skäms inte över det, det gör ju AB också som en del av EU-valsbevakningen. Vill ni kan ni också kolla partiledaren Rick Falkvinges blogg.

Till slut, näe, jag tänker inte förstöra denna dag med att kräva Kent Ögrens (landstingsråd i Norrbotten) avgång. Nej, det tänker jag inte göra.

Inga kommentarer: